Έχουμε τραπεζικό καρτέλ;

ΕΧΟΥΜΕ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΚΑΡΤΕΛ;
Διαβάστε επίσης

Γράφει ο Γιωργος Φλωράς

Έχουμε τραπεζικό καρτέλ; Όλα τα δεδομένα οδηγούν στην σκέψη ότι οι τέσσερις τράπεζες που έχουν μείνει ακολουθούν παρόμοια εμπορική πολιτική, χωρίς να υπάρχει σχεδόν καμία διαφοροποίηση. Κλειστές κάνουλες για δάνεια, παρόμοιοι αυστηροί όροι στα υφιστάμενα δάνεια, παρόμοιες πολιτικές στην διαχείριση των κόκκινων δανείων, ελάχιστες προσπάθειες να πάρουν πελάτες από τις άλλες τράπεζες.

Κάποιος θα πει «μα αφού βρισκόμαστε σε ειδικό καθεστώς λόγω της ανακεφαλαιοποίησης». Δεν κατάλαβα, καταργήθηκε ο ανταγωνισμός με τα μέτρα της ανακεφαλαιοποίησης; Αν ναι τότε γιατί έχουμε 4 τράπεζες, να συγχωνευθούν σε 1 τράπεζα για να έχουμε μοναδικό τραπεζικό σύστημα παγκοσμίως. ΦΥΣΙΚΑ και δεν καταργήθηκε ο ανταγωνισμός εξαιτίας των θεμάτων της ανακεφαλαιοποίησης. Η ανταγωνισμός ανάμεσα στις τράπεζες καταργήθηκε επειδή οι ίδιοι οι τραπεζίτες το αποφάσισαν και η Κυβέρνηση το ανέχεται.

Όχι μόνο έπαψαν να ανταγωνίζονται μεταξύ τους αλλά ουσιαστικά, με την ανοχή της Κυβέρνησης, έχουν αναλάβει τον ρόλο του υπ. Ανάπτυξης. Αποφασίζουν ποιους κλάδους θα ενισχύσουν (δια της ανακεφαλαιοποίησης των δανείων ή με άλλες μεθόδους, σίγουρα όμως όχι με ρευστότητα νέων δανείων), ποιες εταιρείες θα αφήσουν ζωντανές ενώ δεν τηρούν τα εχέγγυα κλπ.

Αξιοσημείωτος είναι ο ρόλος που διαδραματίζει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών ΕΕΤ στο συντονισμό της πολιτικής των τραπεζών. Σε μια ελεύθερη αγορά δεν επιτρέπεται σε έναν συνδικαλιστικό φορέα να συντονίζει την συμπεριφορά των μελών του, να κάνει διαπραγματεύσεις για λογαριασμό τους, να μιλάει ο υπεύθυνος του φορέα με όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου και να μεταφέρει σε τρίτους κοινή πολιτική εκ μέρους των τραπεζών. Μια τέτοια συμπεριφορά ελέγχεται διότι ενδεχομένως να αποτελεί πρακτική καρτέλ και απαγορεύεται από την νομοθεσία.

Και όμως στην Ελλάδα, στο Βασίλειο των καρτέλ επιτρέπεται.

Πριν λίγους μήνες βρέθηκα σε τηλεοπτικό πάνελ με τον πρώην Συνήγορο του Καταναλωτή κ. Ζερβέα. Σε ένα θέμα εφαρμογής της νομοθεσίας από τις τράπεζες ο κ. Ζερβέας είπε: «μου απάντησαν από τις τράπεζες ότι δεν έχουν λάβει σχετική εντολή από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών». Δηλαδή, σύμφωνα με τον κ. Ζερβέα, οι τράπεζες συντονίζουν τις πράξεις τους μέσω της ΕΕΤ ακόμα και για απλά θέματα.

Διαβάζουμε άλλο δημοσίευμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ 9/11/2013: «Υπουργική σύσκεψη για τη ρύθμιση των στεγαστικών δανείων επιδοτούμενου επιτοκίου τα οποία είχαν χορηγηθεί από τον ΟΕΚ ….Η ρύθμιση αναμένεται να νομοθετηθεί εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση που διεξάγεται, υπό την εποπτεία των υπ. Εργασίας και Ανάπτυξης, ανάμεσα στη διοίκηση του ΟΑΕΔ και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών.» Και στις 10/11/2013 ανακοινώνεται η συμφωνία του Υπουργείου με τις τράπεζες, δια της ΕΕΤ!!

Φυσικά η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί αφού πρόσφατα συνέλαβε το τεράστιο καρτέλ των οδοντοτεχνιτών της Κρήτης!!!

Η πρόταση μου είναι η άμεση, υποχρεωτική διάσπαση των 4 τραπεζών σε 10 τουλάχιστον τράπεζες, με πώληση μέρους του δικτύου τους καθώς και του ενεργητικού τους. Και φυσικά η άμεση παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με απαγόρευση παρεμβάσεων της ΕΕΤ στα θέματα λειτουργίας των τραπεζών.

Παλαιότερα άρθρα:

9 απαντήσεις στο “Έχουμε τραπεζικό καρτέλ;”

  1. Τι μπορεί να συνδέει μία μη συστημική τράπεζα, μία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και ένα ασφαλιστικό ταμείο; Φαινομενικά, τίποτα. Αν ωστόσο η τράπεζα είναι η Attica Bank που ετοιμάζεται για την AMK της και το ασφαλιστικό ταμείο είναι το ΤΣMΕΔΕ, δηλαδή ο βασικός μέτοχος –με 51%– της τράπεζας, τότε οι συσχετισμοί αλλάζουν.
    Όπως έχει αποκαλύψει σε πρόσφατα ρεπορτάζ της η ηλεκτρονική και έντυπη έκδοση της «Α», η τράπεζα Αττικής βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των παροικούντων στην τραπεζική… Ιερουσαλήμ. Κι αυτό διότι η τράπεζα (άρα και ο βασικός μέτοχος) καλείται με βάσει τα stresstest της Τράπεζας της Ελλάδος να ενισχύσει την κεφαλαιακή βάση της με 397 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το βασικό σενάριο, ή 434 εκατ. ευρώ κατά το δυσμενέστερο σενάριο, προκειμένου να αντιμετωπίσει πιστωτικούς κινδύνους για την περίοδο 2014-2016.
    Ως γνωστόν, το βάρος της ανακεφαλαιοποίησης καλούνται να το σηκώσουν οι μέτοχοι της Attica Βank, χωρίς τη συμμετοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, διατηρώντας φυσικά τον ιδιωτικό χαρακτήρα και την αυτονομία της τράπεζας.
    Τα μηνύματα που συνεχώς βγαίνουν προς τα έξω από τη διοικητική ομάδα της τράπεζας είναι ότι ο βασικός μέτοχος θα βάλει και αυτή τη φορά πλάτη. Είναι, όμως, τόσο απλά τα πράγματα;
    Από τις στήλες της «Α» έχουν διατυπωθεί πολλάκις εύλογα ερωτήματα για το ποια στάση θα τηρήσει το Ταμείο των Μηχανικών στην επερχόμενη αμκ της Attica, τα οποία ωστόσο δεν έχουν απαντηθεί. Συγκεκριμένα, παραμένει αδιευκρίνιστο το αν το ΤΣΜΕΔΕ θα «συμμορφωθεί» με την… ντιρεκτίβα της Τράπεζας της Ελλάδος, και θα περιορισθεί κατά την ανακεφαλαίωση στο ποσοστό τού 34% από το 51% των μετοχών που κατέχει σήμερα. Κι αυτό γιατί η Τράπεζα της Ελλάδος δεν θέλει να υπάρχει μεγαλομέτοχος σε ποσοστό άνω του 34%.
    Έτσι, η απορία παραμένει:
    το ΤΣΜΕΔΕ θα καταβάλει το ποσόν που αντιστοιχεί για να μειωθεί το μετοχικό ποσοστό του στην AtticaBank στο 34% ή θα τραβήξει το σχοινί στα άκρα;
    Το ενδεχόμενο της κρατικής ενίσχυσης
    Ωστόσο, τα ερωτήματα δεν σταματούν εδώ. Εσχάτως παράγοντες της αγοράς διατυπώνουν το ενδεχόμενο η όποια κεφαλαιακή στήριξη παράσχει το ΤΣΜΕΔΕ στην τράπεζα Αττικής να θεωρηθεί εν ευθέτω χρόνω και υπό προϋποθέσεις κρατική ενίσχυση! Πριν εξηγήσουμε πώς μπορεί να συμβεί αυτό, θα πρέπει να πάρουμε την ιστορία από την αρχή.
    Με τον νόμο 3655/2008 συστάθηκε το Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ), στο οποίο εντάχθηκαντο Ταμείο Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ), το Ταμείο Νομικών και το Ταμείο Υγειονομικών (γιατροί). Βάσει του παραπάνω νόμου, το ΕΤΑΑ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και η χρηματοδότησή του εξασφαλίζεται από τιςπροβλεπόμενες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου-εργοδότη, τη συνεισφορά του κράτους και τα έσοδα από κοινωνικούς πόρους υπέρ των αντίστοιχων Ταμείων και κλάδων, που εντάσσονται ως αυτοτελείς Τομείς, τις προσόδους περιουσίας, την απόδοση των κεφαλαίων και αποθεματικών αυτών, καθώς και κάθε άλλο έσοδο που προβλέπεται από τη νομοθεσία τους ή άλλες γενικές διατάξεις νόμων.
    Κάπου εδώ είναι που περιπλέκεται η ιστορία.
    Πριν το ΤΣΜΕΔΕ κάνει την… κίνησή του για την αμκ της Attica, θα πρέπει να είναι νομικά κατοχυρωμένο. Ξεκινώντας με δεδομένο το πλαφόν του 25%, που βάζει ο νόμος για επενδύσεις των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, και κυρίως τη σημειολογική δήλωση του νέου διοικητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα ότι τα «ταμεία είναι για να δίνουν συντάξεις και όχι για να επενδύουν», το Ταμείο των Μηχανικών θα καλύψει στο σημερινό ποσοστό του την αμκ ή θα κατεβάσει τον πήχυ;
    Εδώ θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι η τράπουλα στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα ανακατευτεί ξανά και ουδείς μπορεί να ποντάρει με σιγουριά τι μέλλει γενέσθαι και τι νομικές προβλέψεις θα υπάρξουν σε τέτοιου είδους ζητήματα. Για την ώρα, αυτό που υπάρχει ως γενική πρόβλεψη είναι ότι το ΕΤΑΑ θα υπαχθεί στην ομπρέλα των ΟΑΕΕ (πρώην ΤΕΒΕ), παρά τις ενστάσεις που εκφράζουν οι μηχανικοί για την ενοποίηση του ταμείου τους με τον ΟΑΕΕ. Το χρονοδιάγραμμα που έχει γνωστοποιηθεί προβλέπει ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί η αναλογιστικές μελέτες και ότι στις αρχές του 2015 –κατά το αισιόδοξο σενάριο– θα πρέπει να αρχίσουν να εφαρμόζονται οι αλλαγές.
    Και κάπως έτσι φτάνουμε στο (νέο) επίμαχο ερώτημα. Αν το ΤΣΜΕΔΕ, ως ασφαλιστικό ταμείο που επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, μετάσχει στην αμκ της τράπεζας στην οποία είναι μέτοχος, δύναται να θεωρηθεί αυτή η επενδυτική κίνηση ως κρατική ενίσχυση;
    Η «Α» απευθύνθηκε σε συνεργάτες του γνωστού εργατολόγου και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ.Μητρόπουλου, οι οποίοι απάντησαν ξεκάθαρα ότι δεν μπορούν να αποκλείσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, επικαλούμενοι μάλιστα το «δεδικασμένο» της παλιάς Ολυμπιακής.
    Αντίστοιχη ήταν η απάντηση που έλαβε και από τον πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Σπρίντζη, ο οποίος μιλώντας στην «Α» σημείωσε πως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση, καθώς τυπικά αυτό ανήκει στο ΕΤΑΑ το οποίο και όπως σημειώνεται παραπάνω είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.
    Μάλιστα, πήγε και ένα βήμα παρακάτω, λέγοντας πως το ταμείο πάρα πολύ δύσκολα θα ενταχθεί στην ομπρέλα του ΟΑΕΕ καθώς ο ρόλος του ΤΣΜΕΔΕ είναι και εγγυητικός προς τους μηχανικούς (εκδίδει τις απαραίτητες για τα έργα εγγυητικές επιστολές) και χωρίς αυτό επί της ουσίας ολόκληρος ο κλάδος δεν θα μπορεί να λειτουργήσει.
    Εν αναμονή εξελίξεων λοιπόν, οι οποίες από ό,τι φαίνεται δεν θα αργήσουν………!!

  2. 366496 908775The next time I just read a weblog, I actually hope which it doesnt disappoint me up to this one. Get real, Yes, it was my choice to read, but I personally thought youd have something fascinating to convey. All I hear can be a handful of whining about something you could fix inside the event you werent too busy trying to discover attention. 40554

  3. 44256 887364When I originally commented I clicked the -Notify me when new surveys are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I purchase four emails sticking with the same comment. Possibly there is by any indicates you might get rid of me from that service? Thanks! 999278

Σχολιάστε