Πληρώνεις διόδια για τους… δρόμους των άλλων

Διαβάστε επίσης

Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης

Με τον παραλογισμό των ελληνικών διοδίων θα έρθουν πάλι αντιμέτωποι οι εκδρομείς του Πάσχα που θα πληρώσουν είτε για δρόμους που δεν έχουν φτιαχτεί είτε για δρόμους που κατασκευάζονται σε άλλα σημεία της χώρας για να καλύψουν τις ανάγκες άλλων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην διαδρομή Αθήνα – Λαμία υπάρχουν τέσσερις μετωπικοί σταθμοί διοδίων όμως κανένας απο αυτούς δεν χρηματοδοτεί, ουσιαστικά, έργα στο συγκεκριμένο τμήμα. Με απλά λόγια, όσοι χρησιμοποιούν το τμήμα αυτό, με τα χρήματα που δίνουν στα διόδια, χρηματοδοτούν την κατασκευή της Ιονίας Οδού (Αντίρριο-Ιωάννινα) και την κατασκευή του “κουτσού” Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, στον οποίο, μετά τη τελική συμφωνία για τους αυτοκινητοδρόμους, θα γίνουν μόνο τα εύκολα πεδινά τμήματα από την Ξυνιάδα έως τα Τρίκαλα.

Με τον τρόπο αυτό, καταστρατηγείται και η βασική ευρωπαϊκή αρχή για τα διόδια, σύμφωνα με την οποία οι οδηγοί πληρώνουν για τις εργασίες κατασκευής και συντήρησης του δρόμου τον οποίο χρησιμοποιούν και οι δρόμοι δεν επιβαρύνουν φορολογούμενους που δεν θα τους χρησιμοποιήσουν, ενδεχομένως και ποτέ. Άλλωστε αυτό, υπήρξε και βασικό επιχείρημα της Πολιτείας όταν αποφάσισε να προωθήσει τις συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες κατασκευαστές.

Στα άλλα διόδια, τα χρήματα των οδηγών καταλήγουν ως εξής: Από την Ελευσίνα έως την Πάτρα, για το κόστος κατασκευής της Ολυμπίας Οδού. Από την Κόρινθο έως τη Καλαμάτα για το κόστος κατασκευής του άξονα Μορέα και ειδικώς των τελευταίων του τμημάτων (Λεύκτρο-Σπάρτη και περιφερειακή Καλαμάτας) ενώ από την Πελασγία έως την Εγνατία για τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου κι όχι για την κατασκευή κάποιου νέου τμήματος. Τα νέα τμήματα στο κομμάτι αυτό, δηλαδή η διέλευση Τεμπών και το τμήμα Ευαγγελισμός – Σκοτίνα, κατασκευάζονται ως δημόσια έργα, με χρήματα δηλαδή από τον κρατικό κορβανά και το ΕΣΠΑ.

Στην Εγνατία, τα διόδια καταλήγουν για τη συντήρηση της οδού. Πάντως εκεί μέχρι το 2016, οι σταθμοί θα παραμείνουν ως έχουν. Μετά, θα αυξηθούν σε τουλάχιστον 15 ενώ αναμένεται και αύξηση της τιμής του καθώς αναμένεται και η ιδιωτικοποίηση της οδού.

Παλαιότερα άρθρα: