Ας μη καθυστερούμε άλλο με τη «Bad Bank»

Διαβάστε επίσης

Γράφει ο Ηλίας Πεντάζος*

O γράφων, με μία σειρά άρθρων από πέρυσι https://www.liberal.gr/apopsi/mipos-na-xanadoume-tin-idea-tis-bad-bank/264711 που έμοιαζαν επιεικώς αιρετικά, σε μια ατμόσφαιρα που κυριαρχούσε η γραμμή της τιτλοποίησης δανείων μόνο μέσω Ηρακλή, ήταν μεταξύ των πρώτων που έθεσαν τη χρησιμότητα μιας bad bank ή άλλως AMC στο Ελληνικό τραπεζικό σύστημα και τη συμβολή της στη διαδικασία ομαλοποίησης των NPEs/NPLs.  https://www.rp.gr/bad-bank/

Επανερχόμαστε στο θέμα με αφορμή πρόσφατη επιθετική αρθρογραφία (υποκινούμενη άραγε;) ελάχιστων «οικονομικών» sites, τα οποία αντί να υπηρετούν την υγιή δημοσιογραφία ενημερώνοντας αμερόληπτα τους αναγνώστες τους, εκτρέπονται σε αμφιβόλων επιδιώξεων, υβριστική και μονόπλευρη κριτική για το σχέδιο της ΤτΕ περί AMC. Αντιθέτως, προβάλλουν μετά μανίας, ότι η μόνη σωστή πολιτική στο πρόβλημα των κόκκινων δανείων, είναι το σχέδιο Ηρακλής που εκπόνησε ο υφ/γός κ. Ζαββός ο οποίος, επίσης δημοσίως συμπίπτει στην ίδια διαπίστωση ότι το σχέδιο της ΤτΕ είναι περιττό και μη λειτουργικό.

Είχαμε θέσει προ καιρού τον προβληματισμό μας για την επιμονή του κ. Ζαββού, όχι μόνο να μην συνεργάζεται, αλλά και να υποβαθμίζει συστηματικά την πρωτοβουλία του διοικητή κ. Στουρνάρα, παρασύροντας την Κυβέρνηση σε ένα ανώφελο “bras de fer” με την Κεντρική τράπεζα. https://www.rp.gr/o-k-k-mhtsirakhs/

Τελικά θεωρήσαμε ότι στην κυβέρνηση επικράτησε ο ορθολογισμός και ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Σταικούρας εξετάζουν με συνέπεια την πρόταση της κεντρικής Τράπεζας για ΑΜC, που ούτως ή άλλως ήταν και επιθυμία του SSM και της ΕΚΤ για ένα τέτοιο ίδρυμα σε εθνική κλίμακα. Αρα προς τι ο δημοσιογραφικός «ντόρος» για ένα θέμα που έχει πάρει τον δρόμο του, έχει γίνει αποδεκτό από τους θεσμούς και περιμένει θεσμικά την έγκριση της αρμόδιας Γεν. Δ/νσης της Ευρ. Επιτροπής.

Ας σημειωθεί ότι το σχέδιο Ηρακλής έχει προσφέρει μέχρι σήμερα θετικά στοιχεία στις τιτλοποιήσεις και μέσα από την παροχή κρατικών εγγυήσεων μπορεί να μειώσει σχεδόν στο ήμισυ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Οι συνθήκες όμως που έχουν διαμορφωθεί στις αγορές δεν επιτρέπουν την αισιοδοξία ότι από μόνο του το σχέδιο αυτό θα φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.  Η πρόταση της ΤτΕ λειτουργεί συνδυαστικά διότι φέρνει στο τραπέζι και το ζήτημα του αναβαλλόμενου φόρου (DTC) στο οποίο οι τράπεζες έχουν βασίσει μέχρι τώρα την κεφαλαιακή τους υγεία. Ας θυμηθούμε ότι από το 2015 στις τράπεζες δεν έχουν μπει καινούργια κεφάλαια και βασίζονται στα κεφάλαια του αναβαλλόμενου φόρου, μια κατάσταση νοσηρή η οποία δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ.

Εχουμε εξετάσει σε προηγούμενο άρθρο μας τα συν και πλην των χαμηλών ή υψηλών τιμών μεταβίβασης των NPLs και λόγω χώρου δεν θα τα επαναλάβουμε πάλι. Οποιοσδήποτε καλόπιστος παρατηρητής βλέπει ότι το σχέδιο που προτείνεται από την ΤτΕ είναι ορθολογικό και παρέχει ρεαλιστικές λύσεις στο μέτρο των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στο τραπεζικό σύστημα, ενώ δεν επιβεβαιώνει τον φόβο ότι θα «κάψει» κεφάλαια των τραπεζών, διότι στην ουσία προβλέπει ότι η μεταβίβαση των κόκκινων δανείων στην AMC θα γίνεται σε μεγάλο ποσοστό μέσω του αναβαλλόμενου φόρου.

Παράλληλα το Ελληνικό δημόσιο θα φροντίσει να προσελκύσει επενδυτές με παροχή κρατικών εγγυήσεων και θα αποζημιωθεί από τις τράπεζες σε βάθος πενταετίας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται αφενός το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων να φτάσει το μέσο όρο της Ευρ. Ένωσης του 3%, αλλά παράλληλα να απομακρύνει και τον κίνδυνο νέας ανακεφαλαιοποίησης. Δυστυχώς η επι μακρόν αρνητική στάση της κυβέρνησης, εκφραζόμενη μέσω του αρμόδιου υφυπουργού της, να συζητήσει εναλλακτικές και παραγνωρίζοντας και τις διεργασίες που ήδη είχαν ωριμάσει σε Φρανκφούρτη και Βρυξέλλες, επηρέασε αρνητικά τους επενδυτές οδηγώντας τις τραπεζικές μετοχές στο καθοδικό σπιράλ των τελευταίων μηνών.https://www.rp.gr/ilias-pentazos-stin-kathimerini-o-lordos-rotsilnt-kai-kinisi-toy-chrimatos/

Κλείνοντας, να υπογραμμίσουμε ότι οι κεντρικές τράπεζες είναι θεματοφύλακες  της σωστής εκτέλεσης της νομισματικής πολιτικής και σε καμία περίπτωση δεν αντιστρατεύονται κυβερνητικές επιλογές. Από τα κυβερνητικά στελέχη η αγορά προσδοκά να συνεργάζονται αρμονικά με την Κεντρική τράπεζα και να μην προωθούν προσωπικές, εγωκεντρικές απόψεις οι οποίες μπορούν να κοστίσουν σε ευαίσθητους οικονομικούς τομείς. Η αλήστου μνήμης κόντρα της πρώην κυβέρνησης Σύριζα με τον Διοικητή της ΤτΕ θα έπρεπε να είναι μάθημα αποφυγής για την σημερινή διακυβέρνηση να μην αναλίσκεται σε αφελή ανταγωνισμό επίδειξης ισχύος ή προώθησης προσωπικών φιλοδοξιών των μελών της.

* Ο Η. Πεντάζος είναι Οικονομολόγος, τ. ΓΓ Δημοσιονομικής Πολιτικής και τ. Πρόεδρος του ΟΔΔΗΧ.

Παλαιότερα άρθρα: