Economist: Μεγαλύτερο το ρίσκο των κλειστών σχολείων από τα οφέλη

Διαβάστε επίσης

Σε όλο τον κόσμο, τα σχολεία είναι κλειστά με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάνουν μαθήματα και να μένουν πίσω. Καθώς ο κορωνοϊός σημείωσε άνοδο στις αρχές Απριλίου, περισσότερο από το 90% των μαθητών έμειναν εκτός σχολείου. Από τότε ο αριθμός μειώθηκε κατά το ένα τρίτο, καθώς πολλές αίθουσες διδασκαλίας στην Ευρώπη και την Ανατολική Ασία έχουν ξανανοίξει. Αλλά αλλού η πρόοδος είναι αργή. Σε ορισμένες περιοχές στην Αμερική, όπως το Λος Άντζελες και το Σαν Ντιέγκο, σκοπεύουν να προσφέρουν μόνο απομακρυσμένη μάθηση όταν ξεκινά το νέο σχολικό έτος.

Πολλοί γονείς φοβούνται και αυτό είναι κατανοητό. Ο Covid-19 είναι νέος και ελάχιστα κατανοητός. Τα σχολεία είναι μεγάλα και γεμάτα. Τα μικρά παιδιά δεν θα παρατηρήσουν κοινωνικές αποστάσεις.

Η προσοχή είναι κατάλληλη, ειδικά όταν οι περιπτώσεις αυξάνονται. Όμως, όπως είπαμε προηγουμένως, τα οφέλη από το άνοιγμα των σχολείων συνήθως υπερτερούν των δαπανών.

Ο κορωνοϊός ενέχει χαμηλό κίνδυνο για τα παιδιά. Μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα ηλικίας κάτω των 18 ετών είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν το ένα τρίτο έως το ήμισυ. Τα άτομα κάτω των δέκα ετών, σύμφωνα με βρετανικά στοιχεία, είναι χίλιες φορές λιγότερο πιθανό να πεθάνουν από κάποιον ηλικίας μεταξύ 70 και 79 ετών. Τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό να μολύνουν άλλους.

Ωστόσο, το κόστος του σχολείου που λείπει είναι τεράστιο. Τα παιδιά μαθαίνουν λιγότερο και χάνουν τη συνήθεια να μαθαίνουν. Το ζουμ είναι ένα άθλιο υποκατάστατο των τάξεων. Τα φτωχά παιδιά, που είναι λιγότερο πιθανό να έχουν καλό Wi-Fi και μορφωμένους γονείς, πέφτουν πολύ πίσω από τους καλύτερους συνομηλίκους τους. Οι γονείς που δεν έχουν πουθενά να αφήσουν τα παιδιά τους αγωνίζονται να επιστρέψουν στη δουλειά. Οι μητέρες φέρουν το βαρύτερο βάρος, και έτσι υποφέρουν ένα μεγαλύτερο εμπόδιο σταδιοδρομίας. Τα παιδιά εκτός σχολείου είναι πιο πιθανό να υποστούν
κακοποίηση, υποσιτισμό και κακή ψυχική υγεία.

Το κλείσιμο του σχολείου είναι αρκετά κακό σε πλούσιες χώρες. Η ζημιά που κάνουν στους φτωχούς είναι πολύ χειρότερη. 465 εκατομμύρια παιδιά στα οποία προσφέρονται διαδικτυακά μαθήματα δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν εύκολα επειδή δεν διαθέτουν σύνδεση στο Διαδίκτυο. Σε περιοχές της Αφρικής και της Νότιας Ασίας, οι οικογένειες βρίσκονται σε τόσο άσχημη οικονομική κατάσταση που πολλοί γονείς παροτρύνουν τα παιδιά τους να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους και να αρχίσουν να εργάζονται ή να παντρευτούν. Όσο περισσότερο κλείνει το σχολείο, τόσο περισσότερο οι γονείς θα κάνουν αυτή τη θλιβερή επιλογή.

Οι ευρωπαϊκές χώρες περίμεναν κατά μέσο όρο περίπου 30 ημέρες μετά την κορύφωση των λοιμώξεων προτού ξαναρχίσουν κάποια παρουσία στο σχολείο. Έχοντας ξεκινήσει με αυτόν τον τρόπο, πολλοί από τότε έχουν χαλαρώσει τους κανόνες για να επιτρέψουν στους περισσότερους μαθητές να επιστρέψουν στο σχολείο ταυτόχρονα.

Δεν υπάρχει γνωστή εμπειρία των σχολείων να ξανανοίγουν σε μέρη όπου ο ιός ήταν τόσο διαδεδομένος όσο τώρα στην Αριζόνα, τη Φλόριντα ή το Τέξας. Τέτοια μέρη θα πρέπει να θέσουν υπό έλεγχο τον ιό πριν ξεκινήσει η νέα σεζόν. Αυτό πιθανότατα σημαίνει ότι δεν θα μπορούν όλα τα παιδιά να επιστρέψουν σε πλήρεις ρυθμούς σχολείου ακόμη και τότε. Αλλά μερικές μέρες την εβδομάδα με έναν δάσκαλο είναι καλύτερες από καμία. Και, όπως στην Ευρώπη, τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν περισσότερο καθώς υποχωρεί ο covid-19.

Το άνοιγμα των σχολείων του κόσμου με ασφάλεια δεν θα είναι φθηνό. Εκτός από δισεκατομμύρια μπουκάλια απολυμαντικού χεριών, θα χρειαστεί προσεκτική οργάνωση, ευέλικτα προγράμματα και βοήθεια για όσους έχουν μείνει πίσω για να καλύψουν τα κενά. Θα κοστίσει χρήματα των φορολογουμένων, αλλά οι φορολογούμενοι είναι συχνά γονείς. Οι πλούσιες χώρες πρέπει να βοηθήσουν τους φτωχούς με ένα μέρος του κόστους. Το κόστος αυτό δεν συγκρίνεται με το κόστος να αφήσει τη μεγαλύτερη γενιά στην ανθρώπινη ιστορία να μεγαλώσει στην άγνοια.

Economist: The risks of keeping schools closed far outweigh the benefits
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής

Παλαιότερα άρθρα: