Η γλώσσα της βίας και η άλλη…

WarriorsPath_w
Διαβάστε επίσης

Γράφει ο Δημήτρης Α. Γιαννακόπουλος

Η αναπαράσταση του κόσμου μας δομείται ασφαλώς μέσω μιας κάποιας γλώσσας της βίας. Αν κοιτάξεις γύρω σου θα ερμηνεύσεις αυτά που παρατηρείς μέσα από κάποιο αφήγημα (πρίσμα /γνωστικό μοντέλο) βίας. Η ειρήνη και ο πόλεμος, η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα αποκτούν συγκεκριμένη σημασία μέσα από κάποια ερμηνευτική βία, που νομιμοποιεί πολιτικώς την πρακτική της βίας, ακόμη και για τον αποκλεισμό της βίας.

Η εναλλακτική της βίας είναι και αυτή βία. Πρόκειται για την βία της ερμηνείας του πραγματικού που αποσκοπεί στην εκμάθηση τεχνικών συμπεριφοράς για τη συγκρότηση ενός κοινωνικού μοντέλου συνεργασίας, βασισμένο στην ανοχή, έτσι ώστε να αναπτύσσεται μια μη-βίαιη επικοινωνία μεταξύ καταναγκασμένων υποκειμένων. Εδώ ασκούμαστε στην γήτευση του Άλλου μέσω της φαντασιακής μεταμόρφωσης του εχθρικού ειδώλου μας σε μη-απειλητικό, αν όχι φιλικό ή/και υποτακτικό ή απλώς «βολικό» προς τον Άλλο, είδωλο. Και αυτό στην πραγματικότητα ενισχύει τον ψυχωτικό μας εαυτό, στρέφοντας την βία μέσα μας, στο εσωτερικό του γνωστικού μας μοντέλου, προκαλώντας μια μορφή ενοχής και έλλειψη αυτοπεποίθησης στην περίπτωση που η επιχείρηση γήτευσης του Άλλου, αποτύχει ή καταλήξει στην χειραγώγησή μας ή εκμετάλλευση μας από τον Άλλο.

Και τότε έρχεται η έκρηξη βίας για να υπάρξει δικαίωση (: διάσωση του εαυτού και της αναφερόμενης ταυτότητάς μας) με την έννοια της απελευθέρωσης. Η δίκη του εαυτού και του Άλλου έτσι ξαναρχίζει για να υπάρξει αθώωση του εαυτού και καταδίκη του Άλλου. Αυτή είναι η πολιτική της μη-βίας που απλώς σε μαθαίνει να διαχειρίζεσαι την βία του Άλλου και να ξεγελάς διαλογικώς (επικοινωνιακώς) τον Άλλο ως προς την ερμηνευτική και υλική βία που εσύ ασκείς εναντίον του. Πρόκειται γενικά για ένα παιχνίδι ισχύος για την ήπια άρθρωση μιας συγκεκριμένης πολιτικής που ασφαλώς κατατείνει σε μια μορφή αποκλεισμού και υποταγής δια της πειθούς.

Υπάρχει τελικά γλώσσα της μη-βίας; Δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει στο βαθμό που η πολιτική, όπως και ο ψυχισμός ή οι ιδεολογίες, οι θρησκείες, οι αγορές, οι εθνικές κοινότητες ή τα οικονομικά και διακυβερνητικά συστήματα, δομούνται ως δίκες: δίκη εναντίον του λόγου και της φαντασιακής, εχθρικής οντότητας του Άλλου, δίκη την οποία διεξάγει το δικό μας παραλήρημα εναντίον του παραληρηματικού λόγου του Άλλου, κατά την οποία κάθε πιθανή αθώωση είναι φαινομενική, συγκυριακή, υπερβατική και καταναγκαστική, ενώ η τιμωρία ή αυτοτιμωρία είναι το πιθανότερο αποτέλεσμα αυτής της δίκης.

Η γλώσσας της μη-βίας, αν δεν είναι η γλώσσα της διασκέδασης του φαινόμενου της βίας με την πολιτική μορφή της συναίνεσης, της υπερβατικής ή συμφεροντολογικής συμφιλίωσης και του κατευνασμού του Άλλου, θα πρέπει να είναι η γλώσσα όπου η πολιτική δεν θα δικάζει, όπως δεν θα δικάζει και ο εαυτός μας. Μόνον αν κηρύξουμε το πέρας αυτής της δίκης που ταλαιπωρεί το Είναι μας το Υπάρχειν μας, όπως και την πολιτική μας συνείδηση, θα μπορέσουμε να μιλήσουμε με τη γλώσσα της μη-βίας χωρίς να υποκρινόμαστε.

Και άντε και την μιλήσαμε, αυτό σημαίνει ειρήνευση, απολιτικούς-ουδέτερους νόμους και δικαστές, αταξική κοινωνία και αρμονική συμβίωση χωρίς πάθη, αποκλεισμό και ανταγωνισμό; Καθόλου! Αυτό σημαίνει απλώς πολιτική ωριμότητα και μάχη με την κοινωνικά παραγόμενη ψύχωση, η οποία μετατρέπει την πολιτική διαδικασία σε ψυχωτικό παραλήρημα – σαν αυτό που αναπαρίσταται στα πρωτοσέλιδα του Τύπου – και σε ψυχοπαθολογική πρακτική. Έτσι ο πολιτικός λόγος θα έπαυε να είναι ένας παραληρηματικός λόγος και θα αποκτούσε ουσία υλική, δηλαδή ηθική ουσία. Και τότε πράγματι θα λέγαμε με ένταση ή χαλαρά, χωρίς αυτό να έχει σημασία: «Και να, αδελφέ μου, που μάθαμε να κουβεντιάζουμε ήσυχα-ήσυχα κι απλά. Καταλαβαινόμαστε τώρα — δε χρειάζονται περισσότερα. / Κι αύριο λέω θα γίνουμε ακόμα πιο απλοί / θα βρούμε αυτά τα λόγια που παίρνουν το ίδιο βάρος σ’ όλες τις καρδιές, σ’ όλα τα χείλη / έτσι να λέμε πια τα σύκα: σύκα, και τη σκάφη: σκάφη, / κ’ έτσι που να χαμογελάνε οι άλλοι και να λένε: “τέτοια ποιήματα σου φτιάχνουμε εκατό την ώρα”. Αυτό θέλουμε και μεις …» [από το Καπνισμένο Τσουκάλι του Γιάννη Ρίτσου].

Δεν σου μιλάω για την «γλώσσα της καρδιάς», για την γλώσσα της μη-βίας στην πολιτική μιλώ, την οποία δεν θα βρεις γραμμένη πουθενά αλλού, πέραν της βιοοικονομίας. Και μέχρι να φτάσουμε να στοχαζόμαστε έτσι, θεωρώ πως είναι χρέος της προοδευτικής κοινωνίας να αναπτύξει θεσμούς που θα παρεμποδίζουν την υπερδιάδοση της γλώσσας της βίας, σαν κάτι αυτονόητο, αντικειμενικό και με μεγάλη ζήτηση από το κοινό των Παλαιών και Νέων Μέσων Επικοινωνίας. Το μόνο αντικειμενικό είναι πως αυτή η γλώσσα σκοτώνει, νομιμοποιεί πολιτικώς δολοφόνους, ενώ κατασκευάζει ψυχωτικούς δολοφόνους, διαστρέφοντας διαρκώς το πολιτικό φαινόμενο. Αυτό μάλιστα εμφανίζεται σαν «ελευθέρια του Τύπου», ελευθέρια έκφρασης και διάδοσης ιδεών κλπ! Μάλλον για την απελευθέρωση του παραληρηματικού δολοφόνου πρόκειται και αυτό δεν είναι … ανθρώπινο δικαίωμα!

Όπως εκεί όπου η οικονομική ελευθερία υπερισχύει κάθε άλλης, έχουμε καπιταλιστικό ολοκληρωτισμό και την έκφραση της απόλυτης βίας, έτσι, και εκεί όπου η ελευθερία του ψυχωτικού λόγου της βίας γίνεται η κυρίαρχη γλώσσα στα ΜΜΕ, τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι αξίες της δημοκρατίας και του φιλελευθερισμού καταλύονται ολοκληρωτικά, ύπουλα και πρόστυχα. Για να κυριαρχήσει και εδώ πλέον η απόλυτη βία ως φυσικό, ορθολογικό και αδιαμφισβήτητο φαινόμενο! Απαιτείται «ψαλίδισμα» στη βρομόγλωσσα της βίας και αυτό είναι μια αναγκαία βία, στο βαθμό που η παιδαγωγική γλώσσα της μη-βίας – στην οποία αναφέρθηκα – δεν έχει ακόμη αποκτήσει σημαντική πολιτική βάση και υποστήριξη.

Παλαιότερα άρθρα:

31 απαντήσεις στο “Η γλώσσα της βίας και η άλλη…”

  1. I just want to tell you that I am very new to blogs and seriously enjoyed your blog. Almost certainly I’m likely to bookmark your blog post . You definitely come with awesome well written articles. Many thanks for sharing with us your website page.

  2. I just desire to inform you that I am new to putting up a blog and utterly liked your page. Most likely I am prone to save your blog post . You truly have fabulous article content. Appreciate it for sharing with us your current blog information

  3. Nice shoes I bought these shoes for my wife and I for running and other outdoor activities because I naturally run up on my forefoot and I hate wearing shoes with all the extra padding that only adds bulk. We have had them for several months now and I no longer get shin splints when I run and find that I like walking around barefoot (real barefoot) much more now. Go easy when you…

  4. I’m not certain where you’re getting your info, however great topic. I must spend a while studying much more or working out more. Thanks for fantastic information I used to be looking for this info for my mission.

  5. I have seen a lot of useful things on your web site about personal computers. However, I have the opinion that netbooks are still more or less not powerful more than enough to be a good selection if you often do things that require lots of power, for instance video modifying. But for world wide web surfing, word processing, and the majority of other prevalent computer functions they are just fine, provided you don’t mind the screen size. Thanks for sharing your thinking.

  6. Needed to compose you one little bit of word just to give many thanks over again relating to the lovely views you have shown above. This is really shockingly open-handed with you giving extensively what exactly a lot of people might have sold as an ebook to generate some money for their own end, specifically given that you could have tried it if you wanted. These inspiring ideas in addition worked as the good way to fully grasp that other people online have the same passion just like mine to realize significantly more concerning this matter. I know there are a lot more enjoyable periods in the future for individuals that browse through your website.

  7. Hey there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My site discusses a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

  8. I discovered your blog website on google and examine a number of of your early posts. Proceed to maintain up the very good operate. I simply further up your RSS feed to my MSN Information Reader. Looking for forward to studying extra from you in a while!? I’m usually to running a blog and i actually respect your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and hold checking for brand new information.

Σχολιάστε