Με την «Μαντάμα Μπαττερφλάι έκανε πρεμιέρα η Εθνική Λυρική Σκηνή

Διαβάστε επίσης

Η συγκίνηση για την επιστροφή στην κατακόκκινη αίθουσα, στην «καρδιά» της εθνικής μας όπερας, με το ανέβασμα της Μαντάμα Μπαττερφλάι ήταν έκδηλη παντού: δεν μπορούσαν να την κρύψουν ούτε οι μάσκες, ούτε οι αποστάσεις. Τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό τηρήθηκαν κατά γράμμα-και εδώ αξίζουν πολλά εύγε στην Εθνική Λυρική Σκηνή-οι αποστάσεις υπήρχαν, αλλά αυτό που σίγουρα δεν απουσίαζε ήταν η υψηλή αποστολή της τέχνης ως η μόνη παρηγοριά σε μέρες που με τίποτα δεν θυμίζουν το πολύχρωμο σκηνικό του σκηνοθέτη της “Μαντάμα Μπαττερφλάι’ Ούγκο ντε Άνα, τη μαγική φωνή της διάσημης υψιφώνου Ερμονέλα Γιάχο- η οποία καταχειροκροτήθηκε στην περίφημη άρια Un bel di vedremo-ή τις μαγικές, φαντασμαγορικές προβολές που επιβεβαίωναν ότι μόνο η τέχνη μπορεί να παρηγορεί, να ενθουσιάζει και να αλλάζει.

Η δυναμική επανεκκίνηση της Λυρικής μας σκηνής με αυτή την εντυπωσιακή παραγωγή που σφραγίζει απόλυτα το συμβολικό γεγονός των εορτασμών των 80 χρόνων, δεν ήταν μόνο πετυχημένη αλλά είχε την απόλυτη ποσόστωση που χρειάζονται οι θεατές για να ξεχάσουν τη ζοφερή πραγματικότητα έξω από την αίθουσα: υπέροχες φωνές-η Ερμονέλα Γιάχο κατέπληξε τον κόσμο που της χάρισε ένα δυναμικό standing ovation ενώ εξαιρετικοί ήταν και ο Διονύσης Σούρμπης και ο Τζανλούκα Τερρανοβα-φαντασμαγορικά σκηνικά που ζωντάνευαν την ομορφιά του ιαπωνικού κόσμου και ανεξίτηλες άριες για τον πόνο που προκαλεί η προσμονή του έρωτα και οι μεγάλες ψευδαισθήσεις. Η “Μαντάμα Μπαττερφλάι” δεν ήταν τυχαία η αγαπημένη όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι, ο οποίος έντυσε μοναδικά την ιστορία της πονεμένης Γιαπωνέζας που εγκαταλείφθηκε από τον σύζυγό της και οδηγήθηκε στην αυτοκτονία. Η ιστορία που είχε βασιστεί στο ομώνυμο διήγημα του Τζων Λούθερ Λονγκ, ήταν, σύμφωνα με τις μαρτυρίες του ίδιου του συγγραφέα, αληθινή και αφηγείται την ιστορία της μικρής γκέισας την οποία είχε νοικιάσει έναντι 39 δολαρίων του μήνα ένας Αμερικανός αξιωματικός απολαμβάνοντας τις ανέσεις ενός υποτιθέμενου γάμου. Ήταν σύνηθες εκείνη την εποχή οι νεαρές Γιαπωνέζες να εξαπατώνται από τους “δυτικούς”-και η παρωδία του στημένου γάμου αναπαρίσταται ακριβώς με την κωμική διάσταση που ταιριάζει σε μια τέτοια ψεύτικη συνθήκη και στην παράσταση.

Η δεκαπεντάχρονη γκέισα Τσο-Τσο-Σαν-η οποία μόλις στα 15 θρηνεί για τα χαμένα της χρόνια!- παντρεύεται τον Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και για χάρη του απαρνείται πολλά από τα ιαπωνικά πιστεύω της-στην παράσταση θίγεται ακόμα και το ζήτημα της θρησκείας. Μάταια περιμένει ως άλλη πιστή Πηνελόπη εκείνον να επιστρέψει αφού ύστερα από τρία χρόνια απουσίας, ο αξιωματικός γυρίζει με την Αμερικανίδα σύζυγό του στην Ιαπωνία, μαθαίνοντας ότι έχει αποκτήσει γιο από την Μπαττερφλάι. Εκείνη δέχεται να παραδώσει το παιδί μονάχα στον ίδιο τον Πίνκερτον και στη συνέχεια αυτοκτονεί. Σημαντικό είναι ότι στην αρχή της παράστασης τονίζεται η ευγενής καταγωγή της Μπαντερφλάι και ο αναγκαστικός “ξεπεσμός” της σε γκέισα-αφού εκείνα τα χρόνια οπότε δεν είχε αναγνωριστεί επίσημα η συμβολική και ουσιαστική συμβολή της γκέισας στον ιαπωνικό πολιτισμό- μετά την οικονομική καταστροφή του πατέρα της ο οποίος την ανάγκασε να μετατραπεί σε “πεταλούδα της νύχτας”.

Ο εσωτερικός πόνος και οι μεταστροφές του ψυχισμού της ευαίσθητης δεσποινίδας φάνηκαν με τον καλύτερο τρόπο από την εντυπωσιακή φωνή της Ερμονέλα Γιάχο η οποία είχε συνεργαστεί με τους σημαντικότερους αστέρες της όπερας-από τον Πλάθιντο Ντομίνγκο έως τον Γιόνας Κάουφμαν και τον Γκρέγκορι Κούντε. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη συγκυρία για την ΕΛΣ που γιορτάζει, φέτος, τα 80 της χρόνιας. Όπως υπογραμμίζει σχετικά ο καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης: «Επιλέξαμε να ανοίξουμε με το έργο αυτό γιατί τον φετινό Οκτώβριο συμπληρώνονται τα 80 χρόνια από την ιστορική εκείνη πρώτη παρουσίαση της Μπαττερφλάι από την ΕΛΣ στις 25 Οκτωβρίου 1940, τρεις μέρες πριν από την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου.

Ο συμβολισμός είναι προφανής: Η ΕΛΣ ήταν πάντα παρούσα και θαρραλέα σε πολύ δύσκολες εποχές και κατάφερνε να σταθεί όρθια ακόμα και σε συνθήκες απολύτως αντίξοες, όπως τότε, όπως και σήμερα».

Πηγή: protothema.gr

Παλαιότερα άρθρα: