O «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας»: Ξεκινά μία από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις

Διαβάστε επίσης

Ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας», μια από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην πρωτεύουσα ξεκινά, μετά την έγκριση του σχετικού σχεδίου από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων.

peripatos2110520 peripatos3110520 peripatos11105020

Η ζωτικής σημασίας παρέμβαση θα ξεκινήσει πιλοτικά από τα τέλη Ιουνίου, με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις να τίθενται σε άμεση εφαρμογή, τις επόμενες εβδομάδες «συστήνοντας» ξανάτο αθηναϊκό κέντρο στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Έχοντας ως βάση αναλυτικά επεξεργασμένες μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που έγιναν όλο το προηγούμενο διάστημα σχετικά με τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις των αλλαγών που θα γίνουν.

Στόχος των παρεμβάσεων είναι: α) η σημαντική αύξηση του δημόσιου χώρου και αποσυμφόρηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και β) η ανάδειξη του ιστορικού κέντρου, με τα σχέδια πολλών δεκαετιών για την γίνονται πραγματικότητα

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβίωσης και ενοποίησης του ιστορικού κέντρου, που θα δημιουργήσει έναν Μεγάλο Περίπατο με διαδρομές που θα ενώνουν για πρώτη φορά τις ιστορικές γειτονιές της Αθήνας, τους παγκόσμιας εμβέλειας αρχαιολογικούς θησαυρούς της και θα επιστρέψει την πόλη στην υπηρεσία των κατοίκων και των επισκεπτών της, αλλάζοντας την καθημερινότητά τους προς το καλύτερο.

50.000 τετραγωνικά μέτρα ελεύθερου χώρου
Το ζωτικής σημασίας έργο, ξεκινά άμεσα, με το μεγαλύτερο μέρος της υλοποίησής του να ολοκληρώνεται εντός του 2022. Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό υπολογίζεται ότι θα αποδώσουν περίπου 50.000 τετραγωνικά μέτρα ελεύθερου, δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, δημιουργώντας τον πιο όμορφο περίπατο της Ευρώπης, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα.

Ποδηλατόδρομος στην Πανεπιστημίου, πεζοδρομήσεις στο εμπορικό τρίγωνο

Η κατασκευή του Μεγάλου Περιπάτου έρχεται να προσθέσει στη νέα εικόνα του αθηναϊκού κέντρου ένα νέο ποδηλατόδρομο, στην οδό Πανεπιστημίου.

ι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, αλλά και οι οδοί Ηρώδου ΑττικούΜητροπόλεωςΕρμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.

Οι συνολικές παρεμβάσεις που προγραμματίζονται θα δημιουργήσουν νέες λεωφορειολωρίδες μήκους 1,9 χλμ και αναπλάσεις οδικών αξόνων μήκους 6,3 χλμ. Παράλληλα, σημαντική θα είναι η αύξηση των μετακινήσεων με ΜΜΜ -εκτίμηση για αύξηση 7,5% εντός 6μήνου-, καθώς και η αύξηση της ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων/τρόλεϊ στις οδούς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας κατά 45%.

Σε αντίθεση με άλλα τεχνικά έργα, τα οποία σχεδιάζονται, υλοποιούνται και στη συνέχεια παραδίδονται στους πολίτες, ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας θα είναι ορατός και ανοιχτός στους πολίτες, από την πρώτη μέρα που ξεκινά να υλοποιείται.

Η πιλοτική εφαρμογή του έργου θα γίνει αρχικά με ήπιες διαμορφώσεις οδών μέσω σήμανσης και χρωματισμών του οδοστρώματος, τοποθέτηση φυτών και στοιχείων αστικού εξοπλισμού όπως ζαρντινιέρες, παγκάκια, καλαθάκια.

Σε δεύτερη φάση θα ξεκινήσει η υλοποίηση των μόνιμων έργων. Με αυτόν τον τρόπο, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Αθήνας θα μπορούν να δουν τα οφέλη της μεγαλύτερης αστικής παρέμβασης στην ιστορία της, εξερευνώντας, δοκιμάζοντας και αξιολογώντας καθημερινά τις παρεμβάσεις και  τις ρυθμίσεις, που θα πραγματοποιηθούν.

Διαδρομές αστικού τοπίου στο ιστορικό Κέντρο

Το σύνολο του Περιπάτου εκτός των ήδη διαμορφωμένων οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, περιλαμβάνει την διαδρομή Β. Αμαλίας, Β. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Β. Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς, Μητροπόλεως και Ερμού, καθώς και την περιοχή της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου.

Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του Περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Σε επόμενο στάδιο θα υλοποιηθεί και η σύνδεση του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος, ώστε να συμπεριληφθεί στον Περίπατο και ο συγκεκριμένος, μοναδικός αρχαιολογικός χώρος.

Στόχος είναι στην τελική φάση του έργου το ιστορικό κέντρο της Αθήνας να έχει ενοποιηθεί, δημιουργώντας τις πιο όμορφες διαδρομές αστικού τοπίου στην Ευρώπη.

Το Εμπορικό Τρίγωνο απελευθερώνεται από τα ΙΧ οχήματα και γίνεται φιλικότερο προς τον πολίτη και το περιβάλλον με νέες, βιώσιμες πρακτικές κινητικότητας. Οι άνετες, «πράσινες», ασφαλείς μετακινήσεις, η προώθηση της χρήσης ΜΜΜ και της μετακίνησης με τα πόδια και το ποδήλατο δίνουν στο Εμπορικό Τρίγωνο τη χαμένη του αίγλη.

Το τουριστικό προϊόν ης Αθήνας αποκτά μεγαλύτερη αξία, καθώς ενισχύεται ο τουριστικός της χαρακτήρας. Η πόλη εκσυγχρονίζεται αποκτώντας μια νέα ταυτότητα που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον της. Το εμπορικό κέντρο γίνεται πιο εύκολα προσβάσιμο, συνδυάζοντας τις αγορές με την αναψυχή και την διασκέδαση. Παράλληλα διευκολύνεται η περιήγηση στα αξιοθέατα και η μετακίνηση εντός της πόλης,

Αναβαθμίζεται ριζικά η ποιότητα ζωής των κατοίκων και των εργαζομένων με περισσότερο χώρο για όλους. Το ανανεωμένο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού θα προσφέρει, εκτός από την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, περισσότερη ασφάλεια στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας. Ταυτόχρονα, το έργο θα δώσει νέες ευκαιρίες για άθληση, ποδήλατο και περιπάτους στους κατοίκους, τις οικογένειες, τους εργαζομένους, αλλά και τους ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς.

Ευρεία αποδοχή του σχεδίου
Το σχέδιο για τον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας εγκρίθηκε, τη Δευτέρα, με ευρύτατη πλειοψηφία, από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης. Εκτός από την δημοτική παράταξη του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, υπερψήφισαν επίσης οι δημοτικές παρατάξεις του Νάσου Ηλιόπουλου, του Παύλου Γερουλάνου, του Γιώργου Βουλγαράκη και του Βασίλη Καπερνάρου.
Αναλυτικά οι παρεμβάσεις
1- Ομόνοια

Μέρος του Μεγάλου Περιπάτου είναι και η πλατεία Ομονοίας, η αναβάθμιση της οποίας έχει ήδη ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες ανοίγει για όλους.

2- Πανεπιστημίου – Πατησίων

Στη Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα και η αισθητική αναβάθμισή της.

Η ανανεωμένη οδός Πανεπιστημίου θα διαθέτει έναν νέο ποδηλατόδρομο, 2 λωρίδες κυκλοφορίας για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα ίδιας κατεύθυνσης με αυτή των ΙΧ. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στον δημόσιο χώρο.

Αναδεικνύεται έτσι η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη – Πανεπιστήμιο – Ακαδημία Αθηνών).

Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

3- Βασιλίσσης Όλγας

Το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό Ολυμπίου Διός, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του Τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500m2, νέου Δημόσιου χώρου.

4- Ηρώδου Αττικού

Η οδός μετατρέπεται σε οδό ελέυθερη από Ι.Χ.

Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

έκτακτης ανάγκης
τροφοδοσίας
απορριμματοφόρα
εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
εξυπηρέτησης κατοίκων
υπηρεσιακά αυτοκίνητα
ταξί μετά από κλήση τους
Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000 τετραγωνικά μέτρα στον δημόσιο χώρο.

5- Αθηνάς – Ερμού

Η οδός Ερμού μέχρι την οδό Άγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ., με κυκλοφορία λεωφορείων μόνο σε καθορισμένους άξονες.

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

έκτακτης ανάγκης
τροφοδοσίας
απορριμματοφόρα
εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
ταξί μετά από κλήση τους
6- Σύνταγμα

Στην πλατεία Συντάγματος το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης.

Πιο συγκεκριμένα η παρέμβαση προβλέπει:

3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα
1 νέα λεωφορειολωρίδα
1 λωρίδα στάσεων λεωφορείων
7- Πλάκα

Η περιοχή της Πλάκας που συνδέει το Μοναστηράκι με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το Θησείο θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

έκτακτης ανάγκης
τροφοδοσίας
απορριμματοφόρα
εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
ταξί μετά από κλήση τους

8- Εμπορικό Τρίγωνο

Η περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου, θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

έκτακτης ανάγκης
τροφοδοσίας
απορριμματοφόρα
εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
ταξί μετά από κλήση τους

9- Μητροπόλεως

Η οδός Μητροπόλεως θα μετατραπεί σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

έκτακτης ανάγκης
τροφοδοσίας
απορριμματοφόρα
εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
ταξί μετά από κλήση τους

10- Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή

Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των γύρω περιοχών.

11- Κεραμεικός – Ακαδημία Πλάτωνος

Σε δεύτερο χρόνο θα υλοποιηθεί η σύνδεση του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

Παλαιότερα άρθρα: