Πετρελαϊκή κρίση: Το επόμενο κεφάλαιο γράφεται ήδη – Κλείσιμο της βιομηχανίας

Διαβάστε επίσης

Αρνητικές τιμές στο πετρέλαιο, δεξαμενόπλοια αρμενίζουν στις θάλασσες γεμάτα φορτία που παραμένουν στα αζήτητα, ενώ η ανάγκη κάνει τους εμπόρους να γίνονται όλο και πιο επινοητικοί σχετικά με το πού να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο που τους έχει μείνει στα χέρια.

Ολα λοιπόν δείχνουν πως το επόμενο κεφάλαιο της πετρελαϊκής κρίσης είναι αναπόφευκτο: Μεγάλα τμήματα της βιομηχανίας πετρελαίου πρόκειται να αρχίσουν να βάζουν λουκέτο.

Ο οικονομικός αντίκτυπος του κορωνοϊού ξετυλίγεται στην πετρελαϊκή βιομηχανία σε φάσεις που μπορούν να χαρακτηριστούν δραματικές: Πρώτα καταστράφηκε η ζήτηση, καθώς τα lockdowns οδήγησαν σε κλείσιμο εργοστασίων και στον τερματισμό της χερσαίας μεταφοράς πετρελαίου. Μετά το στοκ άρχισε να διογκώνεται και οι traders κατέφυγαν σε δεξαμενόπλοια για να αποθηκεύσουν αργό με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα ανέβουν και οι τιμές.

Οι τιμές αποστολής, αυτή τη στιγμή, αυξάνονται σε δυσθεώρητα ύψη καθώς η βιομηχανία ξεμένει από δεξαμενόπλοια – ένα σημάδι του πόσο έχει διαστρεβλωθεί η αγορά.

Το φάσμα των λουκέτων στην παραγωγή και ο αντίκτυπος που θα έχουν σε θέσεις εργασίας, εταιρείες, τράπεζες και τοπικές οικονομίες, ήταν ένας από τους λόγους που έκαναν τους ηγέτες παγκοσμίως να ενώσουν δυνάμεις ώστε να μειώσουν την παραγωγή με συντεταγμένο τρόπο. Καθώς όμως η κλίμακα της κρίσης επισκίασε τις προσπάθειές τους, οι οποίες την περασμένη εβδομάδα δεν κατάφεραν να εμποδίσουν την κατάρρευση των τιμών σε αρνητικά επίπεδα, τα λουκέτα είναι πλέον μια πραγματικότητα. Και είναι το χειρότερο σενάριο για παραγωγούς και διυλιστήρια.

«Οδεύουμε προς το τέλος του παιχνιδιού», αναφέρει ο Torbjorn Tornqvist, επικεφαλής του κολοσσού εμπορίας commodities, Gunvor Group. «Αρχές με μέσα Μαΐου μπορεί να είναι το αποκορύφωμα. Απέχουμε εβδομάδες, όχι μήνες, από κάτι τέτοιο».

Θεωρητικά, οι πρώτες μειώσεις στην παραγωγή θα πρέπει να έρθουν από τον ΟΠΕΚ+, που έχει συμφωνήσει να κάνει περικοπές από την Πρωτομαγιά. Ωστόσο, μετά τη νέα, καταστροφική βουτιά των τιμών της περασμένης Δευτέρας όπου το WTI έπεσε στα -40 δολάρια/ βαρέλι, αρνητικός πρωταγωνιστής έγινε το αμερικανικό σχιστολιθικό πετρέλαιο.

Ο καλύτερος δείκτης για το πώς αντιδρά η αμερικανική βιομηχανία είναι ο γοργός ρυθμός πτώσης των κοιτασμάτων που παραμένουν σε λειτουργία. Την περασμένη εβδομάδα υποχώρησαν σε χαμηλό τεσσάρων ετών.

Πριν την κρίση του κορωνοϊού, οι πετρελαϊκές είχαν περίπου 650 κοιτάσματα σε λειτουργία στις ΗΠΑ. Μέχρι την Παρασκευή πάνω από το 40% εξ αυτών είχαν σταματήσει να λειτουργούν κι έχουν απομείνει μόνο 378.

Σύμφωνα με την Trafigura Group, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αμερικανικού αργού από τον Κόλπο του Μεξικού, η παραγωγή σε Τέξας, Νέο Μεξικό, Βόρεια Ντακότα και άλλες πολιτείες θα μειωθεί πολύ πιο γρήγορα από αυτό που αναμενόταν, καθώς οι εταιρείες αντιδρούν στις αρνητικές τιμές που σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα.

Μέχρι την κατάρρευση των τιμών της Δευτέρας, αναμενόταν ότι η παραγωγή θα μειωνόταν κατά περίπου 15 εκατ. βαρέλια ημερησίως ως τον Δεκέμβριο. Τώρα αυτό αναμένεται μέχρι τα τέλη Ιουνίου, καθώς, όπως λέει ο Roger Diwan, αναλυτής της IHS Markit η σοβαρότητα των πιέσεων στις τιμές θα δράσει σαν καταλύτης για άμεση παύση της δραστηριότητας.

Το σοκ στις τιμές ήταν πιο έντονο στη φυσική αγορά: οι παραγωγοί αργού στο South Texas Sour και το Eastern Kansas Common έπρεπε να πληρώσουν πάνω από 50 δολ. το βαρέλι για να ξεφορτωθούν την παραγωγή τους την περασμένη εβδομάδα.

Η ConocoPhillips και η παραγωγός σχιστόλιθου Continental Resources έχουν ανακοινώσει σχέδια για διακοπή της παραγωγής. Οι ρυθμιστικές αρχές στην Οκλαχόμα ψήφισαν προκειμένου να επιτρέψουν το κλείσιμο πηγαδιών άντλησης χωρίς οι εξορυκτικές να χάσουν μισθώσεις. Το Νέο Μεξικό έλαβε μια παρόμοια απόφαση.

Στη Βόρεια Ντακότα, οι πετρελαιοπαραγωγοί έχουν ήδη κλέισει πάνω από 6.000 πηγάδια, μειώνοντας την παραγωγή κατά 405.000 βαρέλια ημερησίως ή περί το 30% του συνόλου της παραγωγής της πολιτείας.

Η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και τα υπόλοιπα μέλη του ΟΠΕΚ + θα συμμετάσχουν στις περικοπές παραγωγής την Παρασκευή, μειώνοντας την παραγωγή τους κατά περισσότερο από 20% ή κατά 9,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Η Saudi Aramco, η κρατική εταιρεία πετρελαίου, ήδη μειώνει την παραγωγή ώστε να πετύχει αυτο τον στόχο. Και οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι οι εξαγωγές του αργού από τα Ουράλια θα μειωθούν τον Μάιο σε χαμηλό 10 ετών.

Ακόμα κι αυτό όμως, μπορεί να μην είναι αρκετό. Κάθε εβδομάδα, 50 εκατομμύρια βαρέλια αργού αποθηκεύονται, αρκετά για να τροφοδοτήσουν τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Με αυτόν τον ρυθμό, θα υπάρξει υπεραφθονία από τον Ιούνιο κιόλας.

Πριν την κρίση, ο κόσμος κατανάλωνε περί τα 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, τώρα η μείωση είναι μεταξύ 65 και 70 εκατ. βαρελιών. Στο χειρότερο δυνατό σενάριο, πρέπει να σταματήσει περί το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής.

Το μεγάλο shutdown θα εξαπλωθεί και στα διυλιστήρια. Την περασμένη εβδομάδα, η αμερικανική Marathon Petroleum, ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει την παραγωγή σε ένα εργοστάσιο κοντά στο Σαν Φρανσίσκο.Η Royal Dutch Shell ‘έκλεισε πολλές μονάδες σε τρία αμερικανικά διυλιστήρια σε Αλαμπάμα και Λουιζιάνα.

Σε Ευρώπη και Ασία, πολλά διυλιστήρια λειτουργούν με τη μισή δυναμική τους. Την εβδομάδα μέχρι τις 17 Απριλίου, πολλά αμερικανικά διυλιστήρια παρήγαγαν μόλις 12,45 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που είναι η μικρότερη ποσότητα των τελευταίων 30 ετών.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναμένουν έμποροι πετρελαίου, αναλυτές και σύμβουλοι, έρχονται περισσότερα λουκέτα σε διυλιστήρια, κυρίως στις ΗΠΑ, όπου τα lockdowns ξεκίνησαν αργότερα από αυτά της Ευρώπης και όπου η ζήτηση συνεχίζει να μειώνεται. Σύμφωνα με τον Steve Sawyer,δ/ντή της Facts Global Energy, τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο θα τερματίσουν έως και το 25% της ικανότητα παραγωγής τους τον Μάιο.

Παλαιότερα άρθρα: