Πότε και πώς σχεδιάζεται η επιστροφή των τουριστών

Διαβάστε επίσης

Η επανεκκίνηση της τουριστικής αγοράς, κατά το πλάνο της σταδιακής άρσης των περιοριστικών μέτρων, επίσης σχεδιάζεται από το κυβερνητικό επιτελείο με αργά και προσεκτικά βήματα. Η “ατμομηχανή” της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια είναι επιτακτικό να πάρει ξανά μπροστά, όπως σημειώνουν φορείς του χώρου, δεδομένης της μεγάλης συμβολής του τουριστικού κλάδου στο ΑΕΠ (τη χρονιά που πέρασε η άμεση συνεισφορά ήταν 25 δισ., ενώ η έμμεση έφτασε το 30%). Εντούτοις η επιστροφή των τουριστών αναμένεται να γίνει συντονισμένα και βάσει ειδικού σχεδίου.
Ήδη οι απώλειες από το ολικό πάγωμα κάθε τουριστικής δραστηριότητας είναι τεράστιες. Μόνο για τους ξενοδοχειακούς τζίρους υπολογίζονται σε 4,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,2 δισ. αφορούν τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας και 3, 26 δισ. ευρώ τα εποχικής. Ο βασικός στόχος πλέον είναι να μη χαθεί ολοκληρωτικά η σεζόν σε ό,τι αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό, που αποτελεί και το μεγαλύτερο κομμάτι των τουριστικών εσόδων στην Ελλάδα, αλλά να κερδηθούν έστω κάποιοι μήνες από τη φετινή περίοδο. Από το υπουργείο Τουρισμού αναφέρεται πως πάμε για σεζόν τριών μηνών που μπορεί να διαρκέσει μέχρι τον Οκτώβριο ή το Νοέμβριο, υπό την προϋπόθεση πως δεν θα ξεσπάσει ένα δεύτερο κύμα της επιδημίας μέσα στο φθινόπωρο.
Με δύο “διαβατήρια”
Για την κυβέρνηση και την αγορά, για να μπορέσει να κινηθεί ο Τουρισμός το καλοκαίρι, θα πρέπει να θεσπιστούν κανόνες ασφαλείας και για όσους ταξιδέψουν, αλλά και για τη χώρα υποδοχής. Μια από τις παρεμβάσεις που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος είναι το υγειονομικό “διαβατήριο”.
Ουσιαστικά εξετάζεται όσοι θέλουν να ταξιδέψουν να κάνουν τεστ διάγνωσης ή τεστ αντισωμάτων, ώστε να διαπιστωθεί εάν έχουν περάσει το ιό και έχουν αποκτήσει ανοσία. Η διενέργεια τεστ, κατά το ρεπορτάζ, πιθανότητα να ισχύσει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να υπάρξουν κοινοί κανόνες κατά τη μετακίνηση των ταξιδιωτών. Είναι μια παρέμβαση που προκρίνουν και οι επιχειρηματίες, καθώς θα μπορούσε να διασφαλίσει την υγεία των επισκεπτών, των εργαζομένων και των τοπικών κοινωνιών.

Τρία είναι τα ζητήματα που ενσκήπτουν σχετικά με τα υγειονομικά διαβατήρια. Πότε θα γίνονται, δηλαδή πόσες ημέρες πριν από την πραγματοποίηση του προγραμματισμένου ταξιδιού, εάν θα προκριθεί η χρήση μάσκας και με τι πληρότητες θα πραγματοποιούνται οι αεροπορικές πτήσεις και, τέλος, πώς θα διασφαλιστούν τα θέματα ασφάλειας μέχρι την ολοκλήρωση του ταξιδιού.
Πώς θα κινηθούν οι tour operators
Από την άλλη πλευρά, το γεγονός πως η διασπορά του κορονοϊού στην Ελλάδα ήταν εξαιρετικά χαμηλή σε αντιδιαστολή με βασικούς ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου, όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Τουρκία, θεωρείται σημαντικό πλεονέκτημα για την εγχώρια τουριστική αγορά και ένα από τα βασικά κίνητρα για τους tour operators για την αποκατάσταση της ταξιδιωτικής ροής.
TUI, DER Touristik, Alltours, FTI Group καταστρώνουν τη στρατηγική τους για την επόμενη μέρα, περιμένοντας αφενός το άνοιγμα των παραδοσιακών αγορών, με βασικές τη γερμανική και την αγγλική, και αφετέρου τον καθορισμό των πρωτοκόλλων με τα οποία θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία και θα επαναλειτουργήσει η ταξιδιωτική βιομηχανία. Σημειώνεται πως ο ταξιδιωτικός κολοσσός της TUI διακινεί περίπου 3 εκατ. πελάτες κάθε χρόνο προς την Ελλάδα, την οποία χαρακτηρίζει έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς.
Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης υπάρχει τακτική εβδομαδιαία επικοινωνία του υπουργείου Τουρισμού με στελέχη των μεγαλύτερων ταξιδιωτικών οργανισμών στην Ευρώπη. Οι συζητήσεις επικεντρώνονται μεταξύ άλλων και στην προώθηση των τουριστών στην Ελλάδα, ως βασικό προορισμό της Μεσογείου για φέτος, λόγω της χαμηλής διασποράς.

Εάν η επανάκαμψη της τουριστικής κίνησης αργήσει, θεωρείται πως πολύ δύσκολα θα μπορέσουν τα μεγέθη του Τουρισμού να επιστρέψουν στα επίπεδα προ της επιδημίας. Σε κάθε περίπτωση, φορείς του τουριστικού κλάδου εξηγούν πως θα χρειαστούν το λιγότερο δύο με τρία χρόνια μέχρι η ζήτηση να αποκτήσει τη δυναμική που είχε την προηγούμενη σεζόν, που καταγράφηκαν δύο ακόμη ρεκόρ και αφίξεις και έσοδα.
Υπενθυμίζεται πως φέτος αναμένονταν τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ έσοδα από τον τουρισμό, περισσότερα κατά 1,5 δισ. σε σύγκριση με τις περσινές εισπράξεις. Η εικόνα που έφτανε στους επιχειρηματίες της αγοράς από την πορεία των προκρατήσεων έδειχνε πως πηγαίναμε για μια πολύ δυνατή χρονιά από πλευράς ζήτησης, πληροτήτων και δαπανών, πολύ πιθανόν για την καλύτερη σεζόν των τελευταίων δέκα χρόνων. Σημειώνεται πως πέρσι τα τουριστικά έσοδα άγγιξαν τα 18,2 δισ. ευρώ, ενώ καταγράφηκαν 31,3 εκατ. αφίξεις από το εξωτερικό.

Παλαιότερα άρθρα: