Συναισθηματική υπερφαγία: Τί είναι και πώς μπορούμε να την περιορίσουμε

Διαβάστε επίσης

Η συναισθηματική υπερφαγία αποτελεί έναν είδους εθισμό. Είναι το ξέσπασμα που κάνει το άτομο στο φαγητό, πολλές φορές χωρίς να πεινάει. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι πιεσμένο ψυχολογικά είτε επειδή είναι φορτισμένο αρνητικά. Έτσι καταναλώνει υπερβολικές ποσότητες φαγητού. Στις περιπτώσεις που υπάρχει γενικευμένη αναταραχή, το φαινόμενο μπορει να είναι ακόμη πιο έντονο.

Γιατί συμβαίνει αυτό

Αρκετοί άνθρωποι για να αποφύγουν προστριβες, όσο αδικημένοι και να αισθάνονται από μια κατάσταση, καταπίνουν το συναίσθημα τους. Έτσι, το διοχετεύουν στο φαγητό. Αυτό με το καιρό υιοθετείται ως συνήθεια. Σε άλλα άτομα το φαγητό καλύπτει την αίσθηση έλλειψης αγάπης, τη μοναξιά και ανασφάλειες. Κάπως έτσι δημιουργείται η συναισθηματική υπερφαγία.

Ο φαύλος κύκλος της υπερφαγίας

Ο φαύλος κύκλος της συναισθηματικής υπερφαγίας χαρακτηρίζεται αρχικά από μια δυσκολία στη διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων, των αναγκών και των θέλω του ατόμου. Όταν το άτομο νιώθει μοναξιά, ελλειψη αγαπης ή ενδιαφέροντος, συντροφικότητας ή και ακόμα μια συνεχή ψυχολογική στέρηση, προσπαθει να αισθανθεί καλύτερα καταφεύγοντας σε φαγητό. Μεγάλο ρόλο παίζουν τα γλυκά ή οτιδήποτε μπορεί να δώσει μια άλλη γεύση στη ζωή του αναζητώντας μια γλυκιά γεύση σε γλυκό ή εναλλαγή γεύσεων αλμυρό γλυκό. Όλο αυτό αποτελεί ένα ασυνείδητο είδος φυγής από τη δυσάρεστη πραγματικότητα που βιώνει.

Συναισθηματική υπερφαγία

Στη συνέχεια τα αρνητικά συναισθήματα επιστρέφουν εντονότερα. Έτσι το άτομο μπορεί να εκδηλώσει άγχος, απογοήτευση, θυμό, ντροπή ακόμη και μίσος προς τον εαυτό του. Αυτό συμβαίνει επειδή αισθάνεται ότι για άλλη μια φορά δεν μπόρεσε να συγκρατηθεί και κατέφυγε στο φαγητό για παρηγοριά.

Οι λύσεις

Ένα πολύ βοηθητικό εργαλείο είναι το ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων. Με αυτό τον τρόπο, το ίδιο το άτομο ασκεί έλεγχο στον εαυτό του καθώς ξέρει ότι πρόκειται να καταγράψει ό,τι καταναλώσει. Αυτό λειτουργεί αποτρεπτικά από το να ενδώσει σε μεγάλες ποσότητες φαγητού.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικο εργαλειο, είναι η πίστη στον εαυτό μας ότι θα τα καταφερουμε. Είναι η δύναμη της λογικής παράλληλα με ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο

Παλαιότερα άρθρα: